Tuesday, October 6, 2015

TAKLIMAT PAKAR PERTANIAN ANJURAN PERSATUAN PENGGUNA PULAU PINANG (CAP)

(idris bald)
Satu taklimat mengenai pertanian asli, pemuliharaan tanah, penternakan cacing tanah dan kawalan serangga semulajadi (intergrated pest management – (IPM) telah diadakan di Bilik Orkid, Aras 17 Wisma Tani Jabatan Pertanian hari ini (30 September 2015) yang dianjurkan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).
Taklimat telah disampaikan oleh Professor Dr. Sultan Ahmed Ismail, Ketua Bioteknologi dari New College, Chennai, India dan Mr. Selvam Neeravi, Pegawai Pertanian dari kerajaan India. Mereka adalah pakar tanah (soil expert) dan kawalan serangga semula jadi (IPM) serta merupakan penasihat pertanian asli untuk kerajaan India.
Taklimat dihadiri oleh beberpa orang pegawai-pegawai dari setiap bahagian Jabatan Pertanian termasuk beberapa orang petani yang diundang khas dari Selangor. Taklimat ini adalah sebahagian dari rangka lawatan pakar dari negara India dengan petani-petani di seluruh Malaysia yang bermula dari 27 September hingga 5 Oktober 2015.
Terdahulu, YBhg. Dato’ Ahmad Zakaria bin Mohamad Sidek, Ketua Pengarah Pertanian mengalu-alukan kedatangan peserta taklimat serta ahli-ahli CAP dan berharap taklimat yang disampaikan akan memberi manfaat dan dikongsi demi feadah masyarakat petani di negara ini.


0 comments:

Post a Comment